Regulamin - Loguj/Wyloguj

Yiquan – od relaksu do walki wręcz

2 maja, 2010 autor dacheng

nocka

Wiele spośród osób, które miały okazję zobaczyć pewne ćwiczenia yiquan, nie zdaje sobie nawet sprawy, że widziały fragment treningu sztuki walki. Jeśli zaciekawieni zapytają co to jest, i usłyszą odpowiedź, że sztuka walki, często pada kolejne pytanie: „No dobrze, to są ćwiczenia koncentrujące. A co ćwiczycie, by rozwinąć umiejętność walki?” Odpowiedź brzmiąca, że to co widzieli służy właśnie rozwojowi umiejętności walki wręcz, zwykle sprawia, że dochodzą do wniosku iż mają do czynienia z szaleńcami i czym prędzej kończą rozmowę. Tymczasem, chociaż podstawowe metody treningowe yiquan są niezbyt podobne do tych, jakie wykorzystuje się w innych sztukach walki, to znakomicie spełniają one zadanie i są w gruncie rzeczy bardzo racjonalne i łatwe do zrozumienia.


W yiquan nie ma ćwiczeń, które nie służyłyby rozwojowi umiejętności walki wręcz. Jest to spójny system ściśle z sobą powiązanych i wzajemnie dopełniających się metod treningowych. Podstawą dla treningu jest relaks ciała (fangsong) i wyciszenie umysłu (ru jing). Relaks jest niezbędny by móc uniknąć nadmiernego napięcia zakłócającego ruch, zmniejszającego szybkość i efektywną siłę. Wyciszenie jest konieczne, by móc skutecznie wykorzystać różne formy aktywności mentalnej (tzw. wizualizacje), jest to bowiem niemożliwe, gdy umysł jest nękany przez chaotyczne myśli.

Tylko będąc zrelaksowanym można zacząć poszukiwanie charakterystycznego dla systemów wewnętrznych odczucia siły. Robimy to korzystając z ćwiczeń pozycyjnych (we względnym bezruchu) – zhan zhuang. Pozwalają one lepiej zdać sobie sprawę z tego, czy i w jakim stopniu poszczególne części ciała biorą udział w zainicjowaniu ruchu i generacji siły/energii.

W ćwiczeniach w powolnym ruchu – shi li staramy się zachować taki sam rodzaj odczucia w każdej z pozycji przez które przechodzimy (w każdym punkcie ruchu). Służą one dalszemu rozwojowi odczucia siły/energii. Przygotowują do rozwinięcia doskonałego wyczucia wielkości i sposobu działania siły.

Kolejnym etapem jest nauka dynamicznej emisji siły, gdzie całe ciało porusza się w skoordynowany sposób, pozwalając osiągnąć maksymalny efekt. Na tym etapie adept nie może już mieć wątpliwości, co do wartości treningu pozycyjnego zhan zhuang i w powolnym ruchu shi li. Większość ćwiczących z własnej inicjatywy wraca do tych ćwiczeń, widząc jak pomagają one w prawidłowym wykonywaniu ćwiczeń dynamicznych.

Później wszystkie te ćwiczenia łączą się w jedno. Wykonujemy wówczas improwizowane układy, gdzie łączy się ruch wolny i szybki. Chociaż układy te nie są sformalizowane, zaawansowany adept potrafi połączyć swobodną improwizację z zachowaniem zasad, które poznał w trakcie wcześniejszej nauki. Cały czas mamy świadomość sensu wykonywanych ruchów (to znaczy tego w jaki sposób i w jakim kierunku działa siła).

Ćwiczenia z partnerem tui shou (przepychanie rąk) uczą przede wszystkim skutecznego działania w sytuacji, gdy nasze ręce są w kontakcie z rękoma przeciwnika. W ćwiczeniach tych mamy okazję zbadać relację naszej siły do siły przeciwnika w niezliczonej ilości sytuacji. Nie należy błędnie sądzić, że jest to ślepe działanie siłą przeciw sile. Chodzi w dużej mierze o miękką neutralizację siły przeciwnika i zastosowanie podstawowych praw fizyki (jak choćby zasada dźwigni), umożliwiających osiągnięcie efektów przy stosunkowo małym wysiłku. Tui shou określa się często jako shi li z partnerem. W trakcie praktyki „pchających rąk” ćwiczy się także zastosowanie dynamicznej siły – fa li.

W san shou (wolna walka) wykraczamy poza ograniczenie zachowania kontaktu ramion. Do atakowania używa się większości części ciała. Ćwicząc san shou bez trudu zauważa się jak ogromne znaczenie posiadają podstawowe metody treningowe yiquan z ćwiczeniami pozycyjnymi zhan zhuang i ćwiczeniami w powolnym ruchu shi li na czele. Początkujący mają bowiem co do tego wątpliwości, a wiele osób, które dopiero chciałyby rozpocząć naukę sztuki walki, zupełnie nie ma ochoty wykonywać tych ćwiczeń, chcąc „nauczyć się walczyć” i nie potrafiąc zrozumieć, że te bezsensowne w ich mniemaniu ćwiczenia są w gruncie rzeczy jedną z najprostszych, dających najszybsze efekty metod treningowych umożliwiających osiągnięcie umiejętności efektywnego posługiwania się siłą (w tym umiejętności użycia tzw. siły eksplozywnej), szybkość i odpowiednie nastawienie psychiczne. W rezultacie yiquan pozwala adeptom w stosunkowo krótkim czasie rozwinąć umiejętność walki wręcz. Jej doskonalenie zaś nigdy nie ma końca. Dzięki temu nauka sztuki walki może być pasją całego życia.

Andrzej Kalisz

Tagi: , , ,

Komentarze wyczone.

Patrnerska strona

Serwis informacyjny MMA najpopularniejszy w Polsce

Trening i motywacja kochamsilownie.pl