Bushido24.pl – Wschodnie sztuki walki » Podstawy Yiquan – siÅ‚a
Regulamin - Loguj/Wyloguj

Podstawy Yiquan – siÅ‚a

18 marca, 2010 autor dacheng

tiger

Podstawowym pojÄ™ciem, którym posÅ‚ugujemy siÄ™ w yiquan jest li (siÅ‚a). W gruncie rzeczy chodzi tu dokÅ‚adnie o to samo, co w klasycznych systemach wewnÄ™trznych okreÅ›lano mianem nei jin (siÅ‚a lub energia wewnÄ™trzna). Tak wiÄ™c istotÄ… nie tylko yiquan, ale również xingyiquan (hsing-i ch’uan), baguazhang (pakua chang) i taijiquan (t’ai chi ch’uan ) jest nauka posÅ‚ugiwania siÄ™ „siłą/energiÄ…”, w odróżnieniu od innych sztuk walki, które nacisk kÅ‚adÄ… na „techniki”.

Stawianie w centrum zainteresowania umiejÄ™tnoÅ›ci posÅ‚ugiwania siÄ™ siłą nie oznacza, że sÄ… to style „siÅ‚owe” (nikt kto widziaÅ‚ tai chi nie nazwie go chyba stylem siÅ‚owym). „PosÅ‚ugiwania siÄ™ siłą” nie należy rozumieć tylko i wyłącznie jako użycie dużej siÅ‚y, ale jako umiejÄ™tność doskonaÅ‚ego opanowania dziaÅ‚ania siÅ‚y, zarówno sposobu dziaÅ‚ania, kierunku dziaÅ‚ania i jej wielkoÅ›ci oraz bÅ‚yskawicznej zmiany tych cech siÅ‚y stosownie do sytuacji. Chodzi także o umiejÄ™tność efektywnego użycia siÅ‚y, by osiÄ…gnąć pożądany efekt bez nadmiernego wysiÅ‚ku (na przykÅ‚ad stosujÄ…c zasadÄ™ dźwigni oraz unikajÄ…c nadmiernego napiÄ™cia nieodpowiednich mięśni, które tylko zmniejsza efektywnie dziaÅ‚ajÄ…cÄ… siłę) i umiejÄ™tność sprężystego użycia wszystkich części ciaÅ‚a dla generacji tzw. siÅ‚y eksplozywnej. Siłę o której tu caÅ‚y czas mówimy okreÅ›la siÄ™ czÄ™sto mianem „żywej siÅ‚y” (huo li) lub „zwinnej siÅ‚y” (linghuo li). OczywiÅ›cie także systemy stawiajÄ…ce na pierwszym planie techniki nie lekceważą zagadnienia umiejÄ™tnego posÅ‚ugiwania siÄ™ siłą (warunkuje to bowiem efektywność technik), jednak systemy wewnÄ™trzne poÅ›wiÄ™cajÄ… mu znacznie wiÄ™cej uwagi i osiÄ…gnęły w tym zakresie znacznie wyższy poziom wyrafinowania.

Nie jest kwestią przypadku, że systemy koncentrujące się na pracy z siłą/energią przywiązują ogromną wagę do wykorzystania umysłu podczas treningu. Nie ulega wątpliwości, że takie podejście umożliwia uzyskanie najlepszych efektów w tym zakresie. Ponieważ jednak tzw. systemy wewnętrzne, gdy powstawały i rozwijały się, były skazane na posługiwanie się tradycyjnym chińskim aparatem pojęć (w okresie, gdy chińska nauka, po długim okresie bujnego rozwoju popadła już w stagnację i skostnienie), klasyczne koncepcje nie przystają poziomu wiedzy nie tylko człowieka Zachodu, ale i współczesnego wykształconego Chińczyka. W Chinach badaniom nad sztukami walki poświęca się obecnie wiele uwagi i tradycyjne koncepcje są stopniowo weryfikowane z punktu widzenia współczesnej nauki.

Problem polega jednak na tym, że zazwyczaj ci, którzy prezentujÄ… trzeźwe, naukowe podejÅ›cie nie znajÄ… w peÅ‚ni tradycyjnych systemów, ci zaÅ› którzy je dobrze znajÄ… czÄ™sto nie potrafiÄ… wykroczyć poza przebrzmiaÅ‚e, maÅ‚o w gruncie rzeczy przydatne koncepcje. Poważna nauka tradycyjnych systemów wewnÄ™trznych oznaczać wiÄ™c musi niestety przedzieranie siÄ™ przez gÄ…szcz niezrozumiaÅ‚ych i czÄ™sto wprowadzajÄ…cych w błąd pojęć, by dotrzeć do ich racjonalnego jÄ…dra. Na szczęście już w pierwszej poÅ‚owie XX wieku jeden z najwybitniejszych przedstawicieli tradycyjnego wewnÄ™trznego systemu xingyiquan (hsing-i ch’uan) – Wang Xiangzhai dokonaÅ‚ tytanicznego dzieÅ‚a uwspółczeÅ›nienia i unaukowienia tego systemu, eliminujÄ…c to, co byÅ‚o bezużyteczne, a zachowujÄ…c to co wartoÅ›ciowe, i tworzÄ…c swojÄ… wersjÄ™, znanÄ… dziÅ› jako yiquan lub dachengquan. DzieÅ‚o Wanga w drugiej poÅ‚owie XX wieku kontynuowali tak wielcy mistrzowie jak Yao Zongxun i Han Xingqiao. Jest wiÄ™c już możliwa nauka systemu posiadajÄ…cego wszelkie walory tradycyjnych systemów wewnÄ™trznych, pozbawionego jednak bagażu przestarzaÅ‚ych, maÅ‚o wartoÅ›ciowych koncepcji i metod. Niektórzy, zwÅ‚aszcza w USA, kojarzÄ… niestety yiquan z tzw. „pustÄ… siłą” (kong jin). Tymczasem z prawdziwym yiquan nie ma to nic wspólnego. Yiquan jest dla ludzi trzeźwo myÅ›lÄ…cych, a nie dla oszoÅ‚omów, którzy oszukujÄ… samych siebie i sprowadzajÄ… na manowce innych. Yiquan nie ma nic wspólnego z magiÄ… i nadprzyrodzonymi zjawiskami.

Zastosowanie w treningu różnych form aktywnoÅ›ci mentalnej sÅ‚uży peÅ‚niejszemu wykorzystaniu naszych naturalnych możliwoÅ›ci. To co w yiquan nazywamy li (siÅ‚a), a co w tradycyjnych systemach wewnÄ™trznych nazywano nei jin (siÅ‚a wewnÄ™trzna), nie może być w żadnym wypadku uważane za jakiÅ› rodzaj nieznanej nauce tajemniczej energii. To, o co nam chodzi, to po prostu bardziej efektywne wykorzystanie ukÅ‚adu ruchowego. Tak zwana „siÅ‚a wewnÄ™trzna” (nei jin) nie powinna być uważana za coÅ› odrÄ™bnego od siÅ‚y fizycznej.

Andrzej Kalisz

Tagi: , , ,

Komentarze wy³¹czone.

Patrnerska strona

Serwis informacyjny MMA najpopularniejszy w Polsce

Trening i motywacja kochamsilownie.pl