Bushido24.pl – Wschodnie sztuki walki » Podstawy filozoficzne Yiquan
Regulamin - Loguj/Wyloguj

Podstawy filozoficzne Yiquan

14 kwietnia, 2010 autor dacheng

[Od tÅ‚umacza] Niniejszy tekst stanowi fragment pracy Wang Xiangzhai’a „Zhan zhuang i cztery manifestacje”, powstaÅ‚ej prawdopodobnie we wczesnym okresie rozwoju yiquan, z planem dołączenia do innej, opublikowanej pracy (nie jest jasne której), z czego Wang jednak zrezygnowaÅ‚. PeÅ‚ny tekst „Zhan zhuang i cztery manifestacje” bÄ™dzie udostÄ™pniony bezpÅ‚atnie uczniom Akademii Yiquan. Tutaj oferujÄ™ wszystkim krótki fragment dotyczÄ…cy źródeÅ‚ filozofii yiquan. ProszÄ™ pamiÄ™tać o tym, że yiquan to system który Wang Xiangzhai rozwijaÅ‚ na przestrzeni wielu lat i jego poglÄ…dy, lub przynajmniej sposób ich przedstawienia i teoretycznej podbudowy, w tym czasie siÄ™ zmieniaÅ‚y. Nie należy zatem traktować tego tekstu jako jakiejÅ› ustalonej bazy teoretycznej yiquan, ale jako Å›wiadectwo pewnego etapu w rozwoju tego systemu. Jestem pewien, że osoby uprawiajÄ…ce yiquan, posiadajÄ…ce solidnÄ… wiedzÄ™ i doÅ›wiadczenie potrafiÄ… wÅ‚aÅ›ciwie ocenić ten tekst, odnoszÄ…c wystÄ™pujÄ…ce tu tezy do prostych faktów zwiÄ…zanych z praktykÄ…, z efektywnym posÅ‚ugiwaniem siÄ™ umysÅ‚em i ciaÅ‚em. Obawiam siÄ™ natomiast, że sama lektura, bez nauki pod okiem nauczyciela, który potrafi odnieść to, o czym tutaj mowa do praktyki, może niestety prowadzić do nieuzasadnionych spekulacji i błędnych opinii. Mam nadziejÄ™, że Czytelnicy potrafiÄ… zdać sobie sprawÄ™ z tego problemu. By w pewnym przynajmniej stopniu uniknąć nieporozumieÅ„, uzupeÅ‚niÅ‚em tekst o krótkie komentarze, mówiÄ…c o tych samych zagadnieniach jÄ™zykiem, bardziej zbliżonym do tego, jakim posÅ‚ugiwaÅ‚ siÄ™ Yao Zongxun – sukcesor twórcy yiquan.


Nie będę tutaj pisał zbyt dużo o filozoficznych podstawach yiquan. W kilku punktach ujmę tylko główne kwestie, by Czytelnik mógł dokonać odpowiednich porównań i samodzielnie dostrzec prawdziwe oblicze yiquan.

1. Zhuangzi powiedziaÅ‚: „Rzecz, która jest rzeczÄ…, nie jest prawdziwÄ… rzeczÄ…”.  W yiquan wszelkie rodzaje siÅ‚y, energii sÄ… rezultatem psychicznej koncentracji. Można powiedzieć, że siÅ‚a nie jest siłą. Inaczej mówiÄ…c, jeÅ›li używamy siÅ‚y, sÄ…dzÄ…c, że to jest siÅ‚a, nie jest to wÅ‚aÅ›ciwa siÅ‚a”. SiÅ‚a jest w duchu, Å›wiadomoÅ›ci, intencji, woli. StÄ…d nazwa yiquan.

[Od tlumacza] Gdy w yiquan chcemy użyć siÅ‚y, nie zachowujemy siÄ™ tak jak wielu ludzi, którzy gdy chcÄ… użyć siÅ‚y, spinajÄ… siÄ™, błędnie kojarzÄ…c to napiÄ™cie z siłą, podczas gdy faktycznie zakłóca ono ruch, zmniejsza szybkość i efektywnÄ… siłę. W yiquan staramy siÄ™ użyć ciaÅ‚a w sposób efektywny. PodstawÄ… dla tego jest zaangażowanie mentalne, Å›wiadomość ciaÅ‚a, ruchu, siÅ‚y, energii, z jednoczesnym zachowaniem pewnego relaksu. Nie należy błędnie wnioskować, że chodzi tu o jakÄ…Å› magicznÄ… siłę zwiÄ…zanÄ… tylko z umysÅ‚em, bez angażowania ciaÅ‚a. Åšwiadomość, ukÅ‚ad nerwowy, ukÅ‚ad kostny i mięśnie – peÅ‚na ich koordynacja, harmonia, współpraca i optymalizacja ich pracy jest tym nad czym pracujemy.

2. Laozi powiedzial: „Nie dziaÅ‚ać, tak by nie byÅ‚o niczego, co nie zostaÅ‚oby zrobione”. W yiquan mówimy: „DziaÅ‚anie, które przynosi efekty ma źródÅ‚o w nie-dziaÅ‚aniu”, „Ruch w bezruchu jest wiecznie rodzÄ…cym siÄ™ i nigdy nie koÅ„czÄ…cym siÄ™ ruchem”. Tak zwane „nie-dziaÅ‚anie” i „bezruch” w yiquan, to zhan zhuang. Tak zwane „dziaÅ‚anie” i „ruch”, to w yiquan shi li i fa li. Yiquan podkreÅ›la znaczenie zhan zhuang – to jest „nie-dziaÅ‚anie”. KtoÅ› powiedziaÅ‚ kiedyÅ›, że yiquan to staro-taoistyczna metoda ćwiczeÅ„ statycznych. Takie sformuÅ‚owanie nie jest nieuzasadnione.

[Od tlumacza] Zagadnienie „nie- dziaÅ‚ania” w yiquan można rozpatrywać w odniesieniu do wielu aspektów. Tutaj Wang Xiangzhai porusza zagadnienie w sposób wyraźnie uproszczony. Wrócimy do tego przy okazji innych tÅ‚umaczeÅ„ tekstów Wanga.

3. Laozi powiedziaÅ‚: „Ruch powrotu do Tao”. W yiquan mówimy: „Gdy siłą siÄ™ rodzi, pojawiajÄ… siÄ™ dwa, dwa sÄ… jednym”. To jest jedność dziaÅ‚ania i reakcji. „Skomplikowany ukÅ‚ad przeciwieÅ„stw musi być jednym”.

[Od tlumacza] Jedność przeciwieństw to podstawa teoretyczna yiquan, tak jak i np. taijiquan i niektórych innych systemów. Jest to słynna chińska zasada yin i yang. Dzisiaj nazywane jest to podejściem dialektycznym.

4. W buddyzmie chan (zen) mówi siÄ™: „Zasady sÄ… realne tylko wtedy, gdy wynikajÄ… z pustki”. Mówi siÄ™ też: „Nie myÅ›leć o dobrym, nie myÅ›leć o zÅ‚ym, powrócić do oblicza sprzed urodzenia rodziców”. Oblicze sprzed urodzenia rodziców to „pustka”. W yiquan mówimy: „Wszystkie rodzaje siÅ‚y rodzÄ… siÄ™ z pierwotnej, jednolitej pustki, w której nie ma ja”. Dlatego uczymy „Szukać realnego w pustce, realizować dziaÅ‚anie w pustce”.

5. W buddyzmie chan mówi siÄ™: '”Bez zasady, bez przywiÄ…zania”. W yiquan mówimy: „Niech nie bÄ™dzie ani jednej metody; bez przywiÄ…zania; zÅ‚amać przywiÄ…zanie”. W walce „nie ulegam przywiÄ…zaniu i zmuszam przeciwnika, by nie mógÅ‚ pozostać przywiÄ…zany”. Nie tylko przeciwstawianie siÄ™ siÅ‚e przy pomocy niezgrabnej siÅ‚y jest przywiÄ…zaniem, ale i stosowanie technik to przywiÄ…zanie. Nie-przywiÄ…zanie powinno pokonać przywiÄ…zanie. Pokonanie przywiÄ…zania to nie-przywiÄ…zanie.

[Od tlumacza] Zagadnienia o których mowa w punktach 4 i 5 sÄ… z sobÄ… Å›ciÅ›le zwiÄ…zane. „Pustka”  to podstawa (wÅ‚aÅ›ciwy stan mentalny” dla „nie-przywiÄ…zania”. Mistrz powinien pÅ‚ynnie dostosowywać siÄ™ do zmieniajÄ…cej siÄ™ sytuacji, bez przeciwstawiania siÄ™ sile siłą (jak „byki przepychajÄ…ce siÄ™ gÅ‚owami” – ding niu), bez zastanawiania siÄ™, bez wahania, elastycznie, bez przywiÄ…zania do sztywnych schematów.

6. Uczony epoki Ming – Wang Shouren mówil o „ujawnieniu doskonaÅ‚ej (wspaniaÅ‚ej) wiedzy”. W yiquan mówimy o rozwiniÄ™ciu doskonaÅ‚ych (wspaniaÅ‚ych) możliwoÅ›ci”. Wang Shouren mówiÅ‚: „jak woda pÅ‚ynÄ…c powoduje zawilgocenie, jak ogieÅ„ powoduje wysuszenie”. To jest wÅ‚aÅ›nie tak.

[Od tlumacza] Jednym z zaÅ‚ożeÅ„ yiquan jest wydobycie i wykorzystanie naszego naturalnego potencjaÅ‚u, zamiast opanowania skomplikowanych metod, które czasem to uniemożliwiajÄ…. Na przykÅ‚ad wiele osób wyobraża sobie, że nauka walki polega na opanowaniu zestawu technik – jeÅ›li ktoÅ› pozna ich pewnÄ… ilość, nauczy siÄ™ walczyć, gdy pozna ich wiÄ™cej, jego skuteczność w walce siÄ™ zwiÄ™kszy. JednoczeÅ›nie taka wizja zakÅ‚ada, że przed opanowaniem technik, nie posiada siÄ™ umiejÄ™tnoÅ›ci walki. Jest to oczywistym absurdem, ale zaskakujÄ…ce jest jak wielu laików myÅ›li w taki sposób. Yiquan uwzglÄ™dnia proste fakty, np. że czÅ‚owiek posiada pewien potencjaÅ‚ zdolnoÅ›ci, możliwoÅ›ci, w tym również pewne umiejÄ™tnoÅ›ci (czy zdolnoÅ›ci) walki, zanim rozpocznie naukÄ™ sztuki walki. Celem jest zatem w dużej mierze peÅ‚niejsze rozwiniÄ™cie, udoskonalenie tych zdolnoÅ›ci i umiejÄ™tnoÅ›ci, a nie opanowanie „sztucznego” systemu technik.

Jak zatem widać, gdy w „Teorii yiquan” użyÅ‚em w stosunku do yiquan terminów zbliżonych do taoistycznych i buddyjskich, nie byÅ‚o to spowodowane chÄ™ciÄ… zyskania sÅ‚awy przez powoÅ‚ywanie siÄ™ na wielkich filozofów. UżyÅ‚em metody „malowania smoka i dorysowania oczu”, żeby wyjaÅ›nić filozofiÄ™ yiquan, chcÄ…c przekazać prawdziwe zasady. Nauka yiquan bez stosowania siÄ™ do jego filozofii nie przyniesie wÅ‚aÅ›ciwych efektów. UczÄ…cy siÄ™ powinien zdawać sobie z tego sprawÄ™.

[Od tlumacza] Nie jest do koÅ„ca jasne do którego ze swoich tekstów Wang odnosi siÄ™ mówiÄ…c o „Teorii yiquan”, jako że taki tytuÅ‚ nie wystÄ™puje w zbiorach jego prac. „Malowanie smoka i dorysowanie oczu” oznacza przedstawienie czegoÅ› w sposób bardzo trafny i żywy. Istnieje opowieść, w której artysta namalowaÅ‚ smoka, ale bez oczu. Zapytany dlaczego, odpowiedziaÅ‚, że gdyby domalowaÅ‚ oczy, smok mógÅ‚by ożyć i odlecieć.

Wang Xiangzhai

Przekład z chińskiego: Andrzej Kalisz

Tagi: , , , , , , ,

Komentarze wy³¹czone.

Patrnerska strona

Serwis informacyjny MMA najpopularniejszy w Polsce

Trening i motywacja kochamsilownie.pl