Xingyiquan, baguazhang i inne style
10 stycznia, 2010 autor dachengW 1940 roku o Wang Xiangzhai’u byÅ‚o gÅ‚oÅ›no w Pekinie. PojawiÅ‚o siÄ™ wiele artykułów w prasie przedstawiajÄ…cych jego postać, odbyÅ‚o siÄ™ wiele pojedynków, które uczyniÅ‚y go sÅ‚awnym. W gazecie „Shibao” ukazaÅ‚ siÄ™ cykl wywiadów z Wang Xiangzhai’em. Tutaj wypowiedzi Wanga na temat xingyiquan i baguazhang i innych systemów kung-fu (wushu).
Dziennikarz:
Xingyi, Taiji, Bagua i Tongbei nazywane są wewnętrzną rodziną sztuk walki. Co może Pan o nich powiedzieć?
Wang Xiangzhai:
Ludzie często mówią, że xingyi, taiji, bagua i tongbei to wewnętrzna rodzina. Nie mam pojęcia skąd wziął się ten podział na wewnętrzne i zewnętrzne, nie jest on wart dyskusji. Tyle tylko, że mistrzowie starszego pokolenia tak mówili, więc jest to przyjęte.
Xingyiquan oraz xinyiba i liuhebu z prowincji Henan należą do jednej rodziny sztuk walki. Li Daidong (znany jako stary Dai) to potomek Li Zhihe. Li Zhihe był nauczycielem Dai Longbanga. Chociaż system rodziny Yuan z Jiyuan nazywa się inaczej, w rzeczywistości pochodzi od Li. Chociaż Dai zmienił nazwę xinyi na xingyi, pierwotny sens się nie zmienił, ta sztuka polega na tym, że każda akcja jest przekonująca.
Należy wiedzieć, że w oryginalnym xingyiquan nie byÅ‚o dwunastu form, ale w ciele powinna być zawarta idea tych dwunastu form. Nie byÅ‚o też teorii o wzajemnym rodzeniu siÄ™ i niszczeniu piÄ™ciu elementów, a pięć elementów odnosiÅ‚o siÄ™ do piÄ™ciu rodzajów sily. Nie chodzilo o techniki, czy formy. PamiÄ™tam jak mój nauczyciel mówiÅ‚, że metal odnosi siÄ™ do tego, że w Å›ciÄ™gnach i koÅ›ciach zawarta jest siÅ‚a, oznacza to twardość metalu lub kamienia, siłę, odczucie dysponowania siłą, która mogÅ‚aby rozbić i przeciąć metalowe pÅ‚yty i bloki. Drewno odnosi siÄ™ do zakrzywionych powierzchni i jednoczesnego podpierania, jak stojÄ…ce drzewo. Woda oznacza pÅ‚ynny ruch, jak wąż, jak smok; woda wszÄ™dzie wnika. W przypadku ognia, siÅ‚a jest jak proch strzelniczy, rÄ™ce jak wylatujÄ…ce z lufy kule, w momencie kontaktu, nastÄ™puje jakby „spalenie' ciaÅ‚a przeciwnika. Ziemia – siÅ‚a jest solidna, potężna, mocno osadzona, peÅ‚na i krÄ…gÅ‚a, jakby niebo i ziemia tworzyÅ‚y jednÄ… moc. Pięć elementów łączy siÄ™ w jedno. Nie ma to nic wspólnego z koncepcjami, że taka technika zwycięża takÄ… technikÄ™, o czym dzisiaj wielu mówi. JeÅ›li najpierw zobaczysz oczyma, rozważysz to i podejmiesz decyzjÄ™, a potem podejmiesz akcjÄ™, żeby skontrować dziaÅ‚anie przeciwnika, rzadko zdarzy siÄ™, ze nie przegrasz.
Baguazhang pierwotnie nazywane było chuanzhang. Gdy byłem dzieckiem miałem okazję poznać Cheng Tinghua. Pamiętam, że był jak smok unoszący się w powietrzu, jego zmiany w ruchu były niezliczone. Trudno jest osiągnąć taki poziom. Jeśli pomyśleć o Dong Haichuanie, trudno sobie nawet wyobrazić jego umiejętności. Liu Fengchun jest moim dobrym znajomym. Jego podstawy są głębokie, ale brak mu wyższych osiągnięć. Jednak mimo wszystko ci ćwiczący sześćdziesiąt cztery metody dłoni i siedemdziesiąt dwa kopnięcia pozostają za nim w tyle. Mam nadzieję, że ćwiczący baguazhang skoncentrują się na studiach nad podwójną i pojedynczą zmianą dłoni, skupią się na doświadczeniu każdego ruchu, będą usilnie pracować oraz studiować teorię. Gdy będą to robić dłużej, wielu może się zbliżyć do esencji.
Tongbeiquan jest popularny na północy Chin, szczególnie w Pekinie. Większość przedstawicieli których spotkałem nie prezentowała nic szczególnego, ale są i tacy, których teorie są bliskie istocie sztuki walki. Jednak gdy sprawdziłem ich umiejętności, okazały się odległe od tego. Przypuszczam, że nie było tak w poprzednich pokoleniach, a dopiero następcy utracili przekaz. Chociaż czasem spotyka się osoby, które mają duże umiejętności, jednak są one jednostronne, nie całościowe. Trudno tym osobom będzie wejść na prawdziwą drogę nauki o sztuce walki.
Meihuaquan, inaczej wushizhuang – system ten przekazywany byÅ‚ przez pokolenia i jest rozpowszechniony, szczególnie w prowincjach Henan i Sichuan. Uprawiane w Fuzhou, Xinghua, Quanzhou, Shantou wujisanshou mimo różnic, jest podobne. JeÅ›li chodzi o umiejÄ™tnoÅ›ci walki, to wielu posiada głębokie specyficzne umiejÄ™tnoÅ›ci. Szkoda jednak, że dużo jest rzeczy powierzchownych, a maÅ‚o konkretnych.
Bafan, mianzhang, pigua, baji, dagongli, sanhuanpao, niantui, lianquan mają swoje zalety i niedostatki, w większości jest dużo twardości, a mało miękkości, brakuje umiejętności związanych ze skupieniem ducha.
Jeśli chodzi o dahongquan, xiaohongquan, tantui, chuojiao, znam ich zalety i wady. Nie chcę już nawet dyskutować na ten temat.
Przekład z chińskiego:
Andrzej Kalisz
Tagi: baguazhang, kung fu, tantui, tongbeiquan, wang xiangzhai, wushu, xingyiquan