Regulamin - Loguj/Wyloguj

Formuły YIQUAN.COmpetitions

5 marca, 2012 autor dacheng

Trening Yiquan według założeń naszego przekazu przygotowuje głównie do walki wręcz i samoobrony z użyciem wszystkich części ciała w sytuacjach niespodziewanych i chaotycznych, wśród zewnętrznych przeszkód, w ograniczonym czasie, z naciskiem na zachowanie stójki, by móc się przemieszczać i oddalić na przykład w przypadku większej liczby napastników.

System ten jest jednak otwarty na eksplorowanie przez zaawansowanych adeptów także innych aspektów walki – na przykład parteru, walki bronią itp. Standardowy program szkolenia jest tylko bazą dla rozwoju, a jedną z zasad Yiquan jest nieustanne badanie i rozwój różnych sfer teorii i praktyki sztuki walki.

Testowanie umiejętności w formie współzawodnictwa jest jedną z części procesu szkolenia, szczególnie lubianą przez młodych adeptów. Testowanie pozwala ocenić efekty treningu i poprawić jego efektywność.

Pełnokontaktowe san shou jest formułą najbliższą walce ulicznej, przeznaczoną dla zaawansowanych zawodników. Stosuje się rękawice typu mma oraz kaski z ochroną twarzy. Dozwolone są uderzenia wszystkimi częściami ciała. Poza uderzeniami punktowane są obalenia oraz wyrzucenia przeciwnika z pola walki – symbolizujące wepchnięcie na zewnętrzną przeszkodę. By uzyskać punkt trzeba samemu pozostać w stójce. Małe pole pojedynku oraz krótki czas starcia pozwalają oddać charakter gwałtownej bójki.

Dla skutecznego rozegrania gwałtownego starcia szczególnie ważna jest umiejętność łączenia w jedno ataku i obrony, gdzie uderzanie, uniki, kontrolowanie rąk przeciwnika i wpływanie na jego równowagę odbywa się równocześnie. Rozwojowi tej centralnej w yiquan umiejętności podporządkowany jest w głównej mierze system treningowy.

Dla osób początkujących, mniej sprawnych, a także dla weteranów odpowiednie będą łatwiejsze formuły, umożliwiające testowanie niektórych z umiejętności istotnych w tak rozumianej walce wręcz:

Easy tui shou – formuła przepychania bez kroków, służy pomocą w opanowaniu podstaw utrzymania pozycji i równowagi przy równoczesnym wpływaniu na pozycję i równowagę przeciwnika, bez chwytania i bez dłuższego zrywania kontaktu ramion.

Tui shou – formuła przepychania z krokami, promuje umiejętność kontroli własnej równowagi oraz wpływania na równowagę przeciwnika w trakcie przemieszczania się. Zaburzenie równowagi przeciwnika wykorzystuje się do obalenia lub wyrzucenia go z pola walki. Zabronione jest dłuższe zrywanie kontaktu ramion. Dozwolone jest krótkotrwałe chwytanie i obejmowanie.

Tui duan shou – tui shou z dodaną możliwością uderzania, przy czym premiowana jest bardziej umiejętność kontrolowania przeciwnika, zaburzenia jego równowagi, otworzenia obrony, i wykorzystanie tego do uderzania, a nie samo uderzanie. Jak w tui shou zabronione jest dłuższe zrywanie kontaktu ramion, z wyjątkiem wyraźnej utraty przez przeciwnika tzw. kontroli ramion, spowodowania wyraźnego otwarcia jego obrony, czy zaburzenia jego równowagi, w wyniku czego traci kontrolę. Dozwolone jest krótkotrwałe chwytanie i obejmowanie. Uderzać można wszystkimi częściami ciała, z wyjątkiem kopnięć stopą i podudziem. Siła kontaktu jest ograniczona, ale w przypadku korpusu uderzenia z pełną siłą są dozwolone.

Easy san shou – łatwa formuła wolnej walki. Uderzać można wszystkimi częściami ciała. Kopnięcia dozwolone są tylko powyżej pasa. Siła kontaktu jest ograniczona, ale w przypadku korpusu uderzenia z pełną siłą są dozwolone. Nie ma obowiązku utrzymywania kontaktu. Punktowane są uderzenia, obalenia i wyrzucenia przeciwnika z pola walki.

W formułach uproszczonych zachowania, które byłyby pozbawione sensu w przypadku san shou pełnokontaktowego, są eliminowane poprzez ostrzeżenia i punkty przyznawane przeciwnikowi.

Zróżnicowane formuły współzawodnictwa umożliwiają uczestnictwo zarówno wyczynowym zawodnikom, jak i ćwiczącym rekreacyjnie, w różnym wieku i o różnym poziomie sprawności.

Tagi: , , , ,

Komentarze wyczone.

Patrnerska strona

Serwis informacyjny MMA najpopularniejszy w Polsce

Trening i motywacja kochamsilownie.pl