Bushido24.pl – Wschodnie sztuki walki
Regulamin - Loguj/Wyloguj

29 lipca, 2019 autor dacheng

Akumulowanie siły jak napinanie łuku

Mistrz Zhai Weichuan objaśnia teorię Tai Chi (Taijiquan)

Wu Yuxiang, twórca stylu Wu (Hao) Taijiquan (Tai Chi) napisaÅ‚ „Akumulowanie siÅ‚y, jak napinanie Å‚uku, emisja siÅ‚y, jak wypuszczenie strzaÅ‚y”. SformuÅ‚owanie to jest bardzo krótkie, jednak jeÅ›li głębiej je rozważyć, zauważymy, że zawiera siÄ™ w nim wiele kwestii dotyczÄ…cych sztuki Taijiquan.

Ogólna zasada Taijiquan to przemiany pomiędzy yin i yang, pustym i pełnym, akumulowaniem i emitowaniem. Akumulowanie i emitowanie to ważny element wykorzystania Taijiquan w walce. Trzeba jasno zdawać sobie sprawę z zasad na których się to opiera. Teoria Taijiquan jest bardzo głęboka, niektóre wyrażenia trudno jest zrozumieć, niektóry koncepcje są bardzo abstrakcyjne, pojawiają się bardzo tajemnicze metafory. Rozumienie teorii przez ćwiczących zmienia się wraz z ich poziomem zaawansowania.

Zaczniemy od wyjaśnienia sensu terminów. Akumulowanie siły w sztuce walki oznacza akumulowanie, gromadzenie, przygotowanie siły całego ciała do użycia. Podczas emisji siły, zgromadzoną siłę, emitujemy, wysyłamy na zewnątrz jak strzałę z łuku. Jednak takie rozumienie nie jest dostateczne, by pomogło podnieść poziom umiejętności. Trzeba to dokładniej rozjaśnić.

Uważam, że akumulowanie siÅ‚y dotyczy wÅ‚asnego ciaÅ‚a. „Akumulowanie siÅ‚y jak napinanie Å‚uku” powinno być wyrażone w ruchu. JeÅ›li chodzi o wymogi pracy ciaÅ‚a – shenfa, ważne jest speÅ‚nienie zasady, że „ciaÅ‚o jest jak 5 Å‚uków”: na górze ramiona to dwa Å‚uki, dÅ‚onie i barki sÄ… kraÅ„cami Å‚uków, Å‚okcie są środkiem Å‚uków; na dole nogi to dwa Å‚uki, stopy i biodra sÄ… kraÅ„cami Å‚uków, kolana sÄ… Å›rodkami Å‚uków; najważniejszy Å‚uk to tułów, krÄ™gosÅ‚up i kość ogonowa są kraÅ„cami tego Å‚uku, talia jest Å›rodkiem. To okreÅ›la siÄ™ jako 5 Å‚uków.

5 Å‚uków należy traktować jak jeden Å‚uk, gdy jeden jest napinany, pozostaÅ‚e 4 też siÄ™ napinajÄ…, gdy jeden Å‚uk siÄ™ „zamyka”, pozostaÅ‚e 4 też siÄ™ „zamykajÄ…”, wszystkie Å‚uki muszÄ… być połączone i razem współpracować, wówczas zakumulowana siÅ‚a bÄ™dzie „peÅ‚na i krÄ…gÅ‚a”, a emisja siÅ‚y bÄ™dzie mocna.

Akumulowanie siÅ‚y i emitowanie siÅ‚y musi być powiÄ…zane z „otwarciami” i „zamkniÄ™ciami”, o wydechem i wdechem. W teorii Taijiquan mówi siÄ™ że akumulowanie, to „zamykanie”, to wdech. Emitowanie to „otwieranie”, to wydech. Podczas akumulowania wystÄ™puje odczucie Å›ciÄ…gania do Å›rodka, ramiona obracajÄ… siÄ™ do wewnÄ…trz, nastÄ™puje wdech. Podczas emisji nastÄ™puje rozpostarcie ciaÅ‚a, ramiona obracajÄ… siÄ™ na zewnÄ…trz, towarzyszy temu wydech. W ten sposób ruch wewnÄ™trzny prowadzi ruch zewnÄ™trznej formy, wewnÄ™trzne i zewnÄ™trzne łączy siÄ™ w jedno.

Akumulowanie i emitowanie siÅ‚y to klucz do wykorzystania Taijiquan w walce, to sekret tej sztuki. Poziom opanowania tej umiejÄ™tnoÅ›ci Å›wiadczy o poziomie umiejÄ™tnoÅ›ci w Taijiquan. Dlatego trzeba dobrze zrozumieć teoriÄ™ i użycie akumulowania i emitowania. Najpierw umysÅ‚ musi zrozumieć, potem musimy zrozumieć to ciaÅ‚em. Akumulowanie, zamykanie, wdech dotyczÄ… wÅ‚asnego ciaÅ‚a. W walce odnosi siÄ™ to do podążania za dziaÅ‚aniem przeciwnika, zneutralizowania jego siÅ‚y i „wciÄ…gniÄ™cia go w pustkÄ™”. RównoczeÅ›nie z akumulacjÄ…, wdechem które odnoszÄ… siÄ™ do wÅ‚asnego ciaÅ‚a musi nastÄ…pić nawiÄ…zanie kontaktu z przeciwnikiem, zneutralizowanie jego siÅ‚y, spowodowanie, że jego siÅ‚a „wpada w pustkÄ™”, wtedy siÅ‚a powinna być w peÅ‚ni przygotowana, wówczas może nastÄ…pić natychmiastowa emisja siÅ‚y.

Z kolei jeÅ›li chodzi o emisjÄ™ siÅ‚y, nie należy sÄ…dzić, że „wypuszczenie strzaÅ‚y” dotyczy tylko szybkoÅ›ci emisji siÅ‚y. Trzeba zdawać sobie sprawÄ™, że również ciaÅ‚o przeciwnika należy traktować jak strzałę. Zrozumienie tego sÅ‚uży podniesieniu poziomu umiejÄ™tnoÅ›ci. W teorii Taijiquan 5 Å‚uków odnosi siÄ™ do wÅ‚asnego ciaÅ‚a, a strzaÅ‚a odnosi siÄ™ do ciaÅ‚a przeciwnika.

W sztuce Taijiquan Å‚uk i strzaÅ‚a to także przeciwieÅ„stwa, które stanowiÄ… jedność. W walce przyklejamy siÄ™ do przeciwnika i podążamy za jego siłą, możemy wówczas zneutralizować jego siłę i „wciÄ…gnąć go w pustkÄ™”, przeciwnik staje siÄ™ „wykorzeniony”, a w tym momencie nasza siÅ‚a jest peÅ‚na, gotowa do emisji, w peÅ‚ni panujemy nad ciaÅ‚em przeciwnika, możemy go w dowolnym momencie odrzucić. JeÅ›li jesteÅ›my w stanie to zrealizować, to znaczy jakbyÅ›my już zaÅ‚ożyli strzałę, wówczas im wiÄ™cej siÅ‚y użyje przeciwnik, tym dalej bÄ™dziemy w stanie go odrzucić, osiÄ…gniemy efekt oszczÄ™dzania wÅ‚asnej siÅ‚y i „pożyczenia” siÅ‚y przeciwnika.

JeÅ›li nie doprowadzimy przeciwnika do tego by „wpadÅ‚ w pustkÄ™”, nie bÄ™dziemy w stanie wykorzystać jego siÅ‚y, trudno bÄ™dzie „wystrzelić strzałę”. JeÅ›li bÄ™dziemy starali siÄ™ siÅ‚owo przepchnąć przeciwnika, bÄ™dzie to wymagaÅ‚o dużo wysiÅ‚ku i nie przyniesie takiego efektu. To nie bÄ™dÄ… umiejÄ™tnoÅ›ci Taijiquan. Trzeba zwrócić uwagÄ™ by podczas akumulacji podążać za dziaÅ‚aniem przeciwnika, neutralizować jego siłę, „wciÄ…gać w pustkÄ™”, „wykorzeniać”, trzeba w odpowiednim stopniu dostosowywać siÄ™ do przeciwnika, emisja siÅ‚y powinna nastÄ…pić w momencie, gdy przeciwnik „wpada w pustkÄ™”.

Koncepcja „Akumulowanie siÅ‚y, jak napinanie Å‚uku, emisja siÅ‚y, jak wypuszczenie strzaÅ‚y” to podsumowanie doÅ›wiadczeÅ„ dawnych pokoleÅ„ mistrzów. Trzeba wielokrotnie w praktyce doÅ›wiadczać sensu zasad opisanych w teoriach Taijiquan, starać siÄ™ je lepiej zrozumieć. NiezbÄ™dne jest korzystanie ze wskazówek Å›wiatÅ‚ego nauczyciela. Tylko w ten sposób możliwe jest doskonalenie umiejÄ™tnoÅ›ci w tej sztuce, tak by im dÅ‚użej ćwiczymy, bardziej zbliżać siÄ™ do jej esencji, by osiÄ…gnąć najwyższy poziom umiejÄ™tnoÅ›ci.

Przekład z chińskiego: Andrzej Kalisz

Komentarze wy³¹czone.

Patrnerska strona

Serwis informacyjny MMA najpopularniejszy w Polsce

Trening i motywacja kochamsilownie.pl