Regulamin - Loguj/Wyloguj

Nastawienie mentalne w walce

26 stycznia, 2010 autor dacheng

zdx

Zhao Daoxin był jednym z głównych uczniów Wang Xiangzhai’a. Poniższy tekst stanowi fragment jego „Teorii sztuki pięści”.

Zarówno w walce, jak i podczas treningu często spotyka się taką sytuację, że ktoś jest całkiem biegły technicznie, ale jest rozproszony, niedbały, ruchy są oderwane od siebie, mięśnie spięte. Nie ma intencji i świadomości sytuacji walki. Jeśli ktoś lubi się bawić ładnymi technikami, nie jest w stanie opanować umiejętności wykorzystywania sytuacji w walce, trudno komuś takiemu prowadzić ciągły atak. Źródłem tych problemów jest brak nastawienia mentalnego niezbędnego w walce.

Intencja, świadomość, nastawienie mentalne – nie ma w tym nic tajemniczego i niezwykłego. Jest to pewne abstrakcyjne, ale silne dążenie do jakiegoś jasnego celu, tendencja w ruchu. Na przykład, gdy ktoś wciska twoją głowę pod powierzchnię wody, wówczas odczuwasz własną intencję skierowaną do góry. Tę intencję w sztuce walki określa się jako świadomość ataku. Nie jest to aktywność myślowa, ale pewne pragnienie, dążenie do pokonania przeciwnika, bez wybierania środków, bez względu na cenę. Jeśli podczas treningu nie ma podobnej intencji, ćwiczący robi tylko puste ruchy, i to poważnie ogranicza możliwość podnoszenia poziomu technicznego. Jeśli w walce utracisz tę intencję, to ktoś o niższym poziomie łatwo może z Tobą wygrać.

Jeśli w walce intencja nie jest dostateczna, układ nerwowy nie będzie dostatecznie pobudzony, nie będziesz uważny, reakcja będzie opóźniona. Czas od odebrania bodźca do skurczu mięśni lub od zauważenia okazji do ataku do jego wykonania będzie stosunkowo długi. Pojawić się mogą chwile zawahania, wątpliwości. Szybkość i siła ataku będzie mała. Twoje akcje będą nieskuteczne lub nawet przeciwnik wykorzysta je przeciw Tobie.

Jednak jeśli intencja jest zbyt silna i gwałtowna, to ograniczona zostaje zdolność szybkiej i wrażliwej reakcji, siła, szybkość i zwinność są ograniczone. Ponadto przeciwnik łatwiej może dostrzec zamiar, uwaga się nadmiernie skupia na jednym, a nie obejmuje reszty, szybciej pojawia się zmęczenie.

Rozsądne wykorzystanie intencji w sztuce walki powinno opierać się na użyciu podczas treningu lub w walce średniej intensywności, i zwinnych zmianach odpowiednio do faktycznych potrzeb, w stanie „pomiędzy intencją, a brakiem intencji”. W prawdziwej walce umysłu nie powinny zaprzątać kwestie życia i śmierci, trzeba dać z siebie wszystko, nie zaprzątając sobie głowy rozważaniem zwycięstwa lub porażki. Ale to nie jest coś co osiąga się w wyniku samego systematycznego treningu, gdzie poziom rośnie wraz z czasem nauki. Tutaj niezbędne jest przejście do stanu, który można określić jako „być w harmonii z otoczeniem” lub „być zjednoczonym z otoczeniem”.

Rozwój intencji niezbędnej w walce jest ściśle związany z osobowością i siłą woli adepta. Osoby zdecydowane, energiczne, gdy dochodzi do walki aktywnie atakują, nie wahają się, łatwo przechodzą przez trudne sytuacje. Mądrzy, sprytni ludzie w walce potrafią zachować spokój, zimno i ostro kontratakować. Jednak ci, którzy działają pospiesznie ale brak im wytrwałości, czy dobrze usposobieni i bojący się problemów z trudem utrzymują przez dłuższy czas intencję, która jest w walce konieczna. W rzeczywistości osobowość jest czymś złożonym, w przypadku wielu ludzi ich osobowość i charakter trudno przeniknąć i zrozumieć. Trening sztuki walki może pomóc w doskonaleniu osobowości, słaby charakter zmieniając w silny, tępego zmieniając w sprytnego. Dlatego trening intencji walki jest niezbędnym elementem treningu psychicznego w sztuce walki.

Autor: Zhao Daoxin

Przekład z chińskigo: Andrzej Kalisz

Tagi: , , ,

Komentarze wyczone.

Patrnerska strona

Serwis informacyjny MMA najpopularniejszy w Polsce

Trening i motywacja kochamsilownie.pl