Nastawienie mentalne w walce
26 stycznia, 2010 autor dachengZhao Daoxin byÅ‚ jednym z głównych uczniów Wang Xiangzhai’a. Poniższy tekst stanowi fragment jego „Teorii sztuki pięści”.
Zarówno w walce, jak i podczas treningu często spotyka się taką sytuację, że ktoś jest całkiem biegły technicznie, ale jest rozproszony, niedbały, ruchy są oderwane od siebie, mięśnie spięte. Nie ma intencji i świadomości sytuacji walki. Jeśli ktoś lubi się bawić ładnymi technikami, nie jest w stanie opanować umiejętności wykorzystywania sytuacji w walce, trudno komuś takiemu prowadzić ciągły atak. Źródłem tych problemów jest brak nastawienia mentalnego niezbędnego w walce.
Intencja, Å›wiadomość, nastawienie mentalne – nie ma w tym nic tajemniczego i niezwykÅ‚ego. Jest to pewne abstrakcyjne, ale silne dążenie do jakiegoÅ› jasnego celu, tendencja w ruchu. Na przykÅ‚ad, gdy ktoÅ› wciska twojÄ… gÅ‚owÄ™ pod powierzchniÄ™ wody, wówczas odczuwasz wÅ‚asnÄ… intencjÄ™ skierowanÄ… do góry. TÄ™ intencjÄ™ w sztuce walki okreÅ›la siÄ™ jako Å›wiadomość ataku. Nie jest to aktywność myÅ›lowa, ale pewne pragnienie, dążenie do pokonania przeciwnika, bez wybierania Å›rodków, bez wzglÄ™du na cenÄ™. JeÅ›li podczas treningu nie ma podobnej intencji, ćwiczÄ…cy robi tylko puste ruchy, i to poważnie ogranicza możliwość podnoszenia poziomu technicznego. JeÅ›li w walce utracisz tÄ™ intencjÄ™, to ktoÅ› o niższym poziomie Å‚atwo może z TobÄ… wygrać.
Jeśli w walce intencja nie jest dostateczna, układ nerwowy nie będzie dostatecznie pobudzony, nie będziesz uważny, reakcja będzie opóźniona. Czas od odebrania bodźca do skurczu mięśni lub od zauważenia okazji do ataku do jego wykonania będzie stosunkowo długi. Pojawić się mogą chwile zawahania, wątpliwości. Szybkość i siła ataku będzie mała. Twoje akcje będą nieskuteczne lub nawet przeciwnik wykorzysta je przeciw Tobie.
Jednak jeśli intencja jest zbyt silna i gwałtowna, to ograniczona zostaje zdolność szybkiej i wrażliwej reakcji, siła, szybkość i zwinność są ograniczone. Ponadto przeciwnik łatwiej może dostrzec zamiar, uwaga się nadmiernie skupia na jednym, a nie obejmuje reszty, szybciej pojawia się zmęczenie.
RozsÄ…dne wykorzystanie intencji w sztuce walki powinno opierać siÄ™ na użyciu podczas treningu lub w walce Å›redniej intensywnoÅ›ci, i zwinnych zmianach odpowiednio do faktycznych potrzeb, w stanie „pomiÄ™dzy intencjÄ…, a brakiem intencji”. W prawdziwej walce umysÅ‚u nie powinny zaprzÄ…tać kwestie życia i Å›mierci, trzeba dać z siebie wszystko, nie zaprzÄ…tajÄ…c sobie gÅ‚owy rozważaniem zwyciÄ™stwa lub porażki. Ale to nie jest coÅ› co osiÄ…ga siÄ™ w wyniku samego systematycznego treningu, gdzie poziom roÅ›nie wraz z czasem nauki. Tutaj niezbÄ™dne jest przejÅ›cie do stanu, który można okreÅ›lić jako „być w harmonii z otoczeniem” lub „być zjednoczonym z otoczeniem”.
Rozwój intencji niezbędnej w walce jest ściśle związany z osobowością i siłą woli adepta. Osoby zdecydowane, energiczne, gdy dochodzi do walki aktywnie atakują, nie wahają się, łatwo przechodzą przez trudne sytuacje. Mądrzy, sprytni ludzie w walce potrafią zachować spokój, zimno i ostro kontratakować. Jednak ci, którzy działają pospiesznie ale brak im wytrwałości, czy dobrze usposobieni i bojący się problemów z trudem utrzymują przez dłuższy czas intencję, która jest w walce konieczna. W rzeczywistości osobowość jest czymś złożonym, w przypadku wielu ludzi ich osobowość i charakter trudno przeniknąć i zrozumieć. Trening sztuki walki może pomóc w doskonaleniu osobowości, słaby charakter zmieniając w silny, tępego zmieniając w sprytnego. Dlatego trening intencji walki jest niezbędnym elementem treningu psychicznego w sztuce walki.
Autor: Zhao Daoxin
Przekład z chińskigo: Andrzej Kalisz
Tagi: dachengquan, psychika, trening mentalny, yiquan